تحقیقات نشان می دهد که تغذیه ی با شیر مادر از کودک در برابر دیابت نوع 1 محافظت می کند اما شیر گاو این خطر را افزایش می دهد

29 سپتامبر 2021- تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) که امسال به صورت آنلاین برگزار شد، نشان می دهد که شیردهی با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 1(T1D)  همراه است و نوشیدن بیش از دو یا سه لیوان شیر گاو در روز در دوران کودکی، با احتمال بیشتری برای ابتلا بهT1D  ارتباط دارد.

درT1D ، سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله کرده و آنها را از بین می برد. این باعث می شود بدن به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نکند و نتواند سطح قند خون را به درستی تنظیم کند.

آنچه باعث حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا می شود، هنوز ناشناخته است اما تصور می شود که شامل ترکیبی از استعداد ژنتیکی و محرک های محیطی مانند ویروس یا مواد غذایی باشد. در برخی موارد، این بیماری ممکن است در افرادی ایجاد شود که زمینه ی ژنتیکی ندارند.

دیابت نوع 1، شایع ترین نوع دیابت در کودکان است که شیوع آن در سراسر جهان در حال افزایش است. برآورد می شود که تعداد تشخیص این بیماری در جوانان سالانه 3.4 درصد در اروپا و 1.9 درصد در ایالات متحده افزایش یابد.

خانم آنا-ماریا لامپوسی از موسسه پزشکی محیطی در موسسه کارولینسکا در استکهلم، و رهبر این تحقیق، گفت: دیابت نوع 1 یک بیماری جدی است که نیاز به درمان مادام العمر دارد. با گذشت زمان، سطح بالای قند خون می تواند به قلب، چشم ها، پاها و کلیه ها آسیب برساند و می تواند طول عمر فرد را کوتاه کند.کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل این بیماری برای پیشگیری از دیابت نوع 1 و عوارض آن مهم است.بهمین دلیل شناسایی مواد غذایی و سایر محرک های محیطی که قابل اصلاح هستند، بسیار ارزشمند خواهد بود.بسیاری از مواد غذایی با خودایمنی جزایر-حمله به سلولهای تولیدکننده انسولین- وT1D مرتبط هستند، اما هیچ یک از این ارتباطها هنوز به طور قطعی ثابت نشده است، و وجود یک ارتباط هنوز مورد بحث است.

در اولین مطالعه از این نوع، خانم لامپوسی و همکارانش در موسسه کارولینسکا یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز از تحقیقات موجود انجام دادند تا مشخص شود کدام یک از غذاها به طور مداوم با T1D مرتبط هستند.

پایگاه های اطلاعاتی کتابخانهMedline ،Embase  و Cochrane از زمان شکل گیری تا اکتبر 2020 برای مطالعات در مورد رژیم غذایی،T1D  و خود ایمنی جزایر مورد بررسی قرار گرفت.

از 5،935 مطالعه ی شناسایی شده، 152 مطالعه واجد شرایط برای گنجاندن در این تجزیه و تحلیل بودند. این آنالیز تخمین زد که تا چه حد 27 جزء تشکیل دهنده ی مواد غذایی، خطر ابتلا به T1D را افزایش یا کاهش می دهند. این اجزاء شامل اجزای غذاهایی مصرف شده توسط مادر در دوران بارداری و غذاهایی که در دوران نوزادی و کودکی مصرف شده اند و همچنین تغذیه با شیر مادر بود.

محققان دریافتند که نوزادانی که مدت بیشتری با شیر مادر تغذیه شده بودند و آنهایی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کرده اند، کمتر در معرض ابتلا به T1D بودند.

افرادی که حداقل به مدت 6 تا 12 ماه از شیر مادر تغذیه می کردند، نسبت به افرادی که کمتر از شیر مادر تغذیه می کردند، 61 درصد کمتر در معرض ابتلا به T1D بودند. افرادی که فقط در 2-3 ماه اول از شیر مادر استفاده می کردند، 31٪ کمتر از کسانی که اصلا با شیر مادر تغذیه نشده بودند، دچار این بیماری شدند.

محققان گفتند: شیردهی باعث بلوغ سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود. بعلاوه، شیر مادر میکروبیوتای روده نوزاد را افزایش می دهد- باکتری ها ، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند و به تنظیم سیستم ایمنی کمک می کنند.

مصرف بیشتر شیر گاو و محصولات لبنی مانند کره، پنیر، ماست و بستنی در دوران کودکی (زیر 15 سال) با خطر بالاتری برای خود ایمنی جزایر وT1D همراه بود.به عنوان مثال، افرادی که حداقل دو تا سه لیوان شیر گاو (یک لیوان = حدود 200 میلی لیتر) در روز می نوشیدند، 78 درصد بیشتر از افرادی که کمتر از این مقدار شیر گاو مصرف می کردند در معرض ابتلا به T1D بودند.

معلوم نیست علت پشت این ارتباط چیست، اما برخی تحقیقات نشان داده اند که آمینو اسیدهای (اجزای سازنده پروتئین ها) موجود در شیر گاو می توانند باعث حمله سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس شوند.

ورود زودهنگام شیر گاو به رژیم غذایی کودک نیز با افزایش خطر ابتلا به T1D همراه بود. کسانی که از دو یا سه ماهگی شروع به نوشیدن شیر گاو کرده بودند، 31٪ کمتر از افرادی که زودتر مصرف آن را آغاز کرده بودند، دچارT1D شدند.

ورود دیرتر گلوتن به رژیم غذایی، احتمال ابتلا به T1D را بیش از نصف کاهش داد. نوزادانی که در 3-6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن، مانند غلات، نان، شیرینی، بیسکویت و ماکارونی کرده بودند، 54 درصد کمتر از کسانی که زودتر با این غذاها تغذیه شدند، دچار T1D شدند.

معرفی میوه به رژیم غذایی کودک از چهار تا شش ماهگی با کاهش 53 درصدی احتمال ابتلا بهT1D همراه بود.

نویسندگان این مطالعه گفتند: مشخص نیست که تأخیر در معرفی این غذاها مستقیماً در برابر T1D تاثیر محافظتی دارد یا این که نوزادان از تغذیه ی طولانی مدت با شیر مادر سود می برند.

سن شروع مصرف شیر خشک، گوشت و سبزیجات با خطر ابتلا به T1D ارتباطی نداشت. هیچ ارتباطی بین مصرف گلوتن توسط مادر و ویتامین D در دوران بارداری و احتمال ابتلای فرزندش به T1Dوجود نداشت.

خانم لامپوسی نتیجه گیری کرد: رژیم غذایی در دوران نوزادی و کودکی ممکن است بر خطر ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارد، در مورد ابتلا به دیابت نوع 1 قوی ترین یافته ها مربوط به اثرات مفید تغذیه با شیر مادر و اثرات مضر مصرف زودهنگام شیر گاو، گلوتن و میوه بود. با این حال، بسیاری از شواهد مطالعات تا به امروز کیفیت محدودی دارند و قبل از ارائه ی توصیه های غذایی خاص، انجام تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا، ضروری است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-breastfeeding-diabetes-cow.html